fredag 3. desember 2010

endelig en oppdatering :)

Nå er det så lenge siden jeg har skrevet, at jeg ikke vet helt hvor jeg skal begynne..!
Men kan begynne med å si at jeg har det veldig fint i Lira. Det er veldig spennede å være i en helt annen kultur og det er ikke tull at afrikanere er veldig gjestfri. Kan noe ganger føle meg som en prinsesse. For hvor enn jeg kommer blir vi ønsket velkommen, på gate roper alle barna etter oss og vi prøver å smile og vinke.

Deres forhold til tid er også noe som interesserer meg veldig. Studentene har alltid tid til oss når vi kommer. Det er  kjempekoselig, men hvis jeg har en avtale med noen av dem kommer de mest sansynlig forseint. Jeg trives veldig godt med å være med studentene. Vi har fått noen venner som vi er blitt godt kjent med også er det mange som vi småsnakker med. Tror aldri jeg har småsnakka så mye i midt liv som her. Hvis vi møter noen av studentene begynner samtalen slik:

- prays God
- Amen
- How are you?
- I am fine and you?
- Fine, how is home?
- Fine and your place?
- Good, how is Michael?
- .... og sånn forsetter vi å snakke om hvordan resten av bekjentskapene har det og hvordan familien har det og hvordan vi har hatt det siden sist. :)

Vi er ca fem kvelder i uka med studentene. Ellers er vi tilknytta ei krike. Trives veldig godt der også. På dagene lager vi mat, vasker tøy og er med naboene. Ting tar tid når en skal vakse alt tøy for hånd, har ei "plate" å lage mat på, men til tross for dette har uganderne god tid. Her blir tålmodighetsferdighetene mine satt på prøve ;)

Er litt stolt over at jeg har fått dreisen på å vaske tøy for hånd :) De første ukene var vi til stor underholdning og latter for naboene, når vi vaska. Kan jo skjønne det. To hvitinger som aldri har vaske tøy før og bare er kjempetreige og klumsete.

I skrivende stund er bråk rundt meg på alle kanter. Har egentlig en opplevelse av at det alltid er lyd overalt i dette landet. TV-er står på og alle hører på musikk eller lytter til radio. Det er egentlig litt godt når strømmen går, da blir det litt stillhet. En periode gikk strømmen annenhver kveld. Nå er det noen dager siden :P

Dette var alt for denne ganga! Savner dere hjemme:)

4 kommentarer:

  1. GØY å lese litt mer om hvordan det går der nede Kristine.
    Det virker som om du har det bra - og det er godt å se :)

    Gleder meg allerede til neste blogginnlegg ;)

    SvarSlett
  2. Kjempegøy å lese det du skriver her!
    Virker som om du trives godt.

    Nyt tida der nede og alt Gud viser deg!
    Klem Ann-Helene

    SvarSlett
  3. Hei Kristine!
    Havnet plutselig inn på bloggen din, via - via! Artig! Ser at du opplever Afrika. Spennende!
    Nyt tida og sluk inntrykk. Hilsen oss i nærheten (hvis du kjører gjennom Kongo og Den sentralafrikanske republikk, er det bare rett til venstre så er du i Kamerun!)
    Hilsen Harald og Ragnhild

    SvarSlett
  4. Takk og i lige måde. Håper dere har det bra i Kongo! Hils Erle, Bjørn og Ask :)

    SvarSlett